Положення про постійні комісії Рівнеради: нова редакція

Останні чергові вибори до органів місцевого самоврядування відбулися у жовтні 2015 року, у ЗМІ фігурує інформація про проведення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування. На фоні перед- та післявиборчих баталій у Рівному відбулася подія, яка лишилася непоміченою. 25 квітня депутати Рівнеради на четвертому році власної каденції затвердили Положення про постійні комісії Рівненської міської ради сьомого скликання. Увесь час до цього місцеві обранці користувалися Положенням колег попереднього скликання. Зважаючи на час прийняття (2011 рік) та новації у законодавстві України, воно не могло якісно регламентувати роботу депутатів у постійних комісіях. Коаліція “Прозорі Ради” проаналізували затверджене Рівнерадою Положення на предмет закріпленості норм щодо підзвітності, прозорості та доступності для громадян.

Довідково: Коаліцією «Прозорі ради» розроблена універсальна методологія, яка включає в себе дослідження місцевих рад за 16 критеріями, які дозволяють з’ясувати, чи закріплені норми, які забезпечують можливість громадського контролю та участі громадян в прийнятті рішень у Регламенті, Статуті, чи іншому нормативно-правовому акті органу місцевого самоврядування. Центр суспільних дій «Сівітас»  здійснює моніторинг за цими 16 критеріями чотирьох органів місцевого самоврядування Рівненщини: Рівненської обласної ради, Рівненської, Дубенської та Здолбунівської міських рад. 

Доступ до засідань постійних комісій

Що передбачено законодавством?

 

  • п.4 ч.1 ст.3 Закону України “Про доступ до публічної інформації”: “Право на доступ до публічної інформації гарантується доступом до засідань колегіальних суб’єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством”. До таких засідань відноситься і сесія ради, яка складається з пленарних засідань ради і засідань постійних комісій, проводиться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім  них. (ч. 1. ст. 46 ЗУ “Про місцеве самоврядування”).
  •  ч. 17.ст. 46 ЗУ “Про місцеве самоврядування”: “Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

 

У Положенні про постійні комісії підтверджується, що засідання комісій проводиться відкрито і гласно. Також, дублюється положення Закону, щодо оприлюднення висновків та рекомендацій.

Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

Що передбачено законодавством?

  ч. 2 ст. 59/1 Закону України “Про місцеве самоврядування”:  “Здійснення контролю за дотриманням вимог частини першої цієї статті (Сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради ) , надання зазначеним у ній особам консультацій та роз’яснень щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, поводження з майном, що може бути неправомірною вигодою та подарунками, покладається на постійну комісію, визначену відповідною радою”.

Функцію запобігання корупції пунктом 4.1. Положення про постійні комісії Рівнеради покладено на  постійну комісію з питань захисту прав людини, законності, правопорядку, розвитку місцевого самоврядування, Регламенту, депутатської діяльності та етики. Таке формулювання не відповідає законодавству, оскільки не визначає постійну комісію, яка має повноваження з запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. 

Висновок.

Положення про постійні комісії Рівнеради є безумовним кроком вперед, проте, для того, аби воно відповідало вимогам прозорості, підзвітності та запобігання корупції, потрібно деталізувати процедуру запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.

Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).

Голова ГО «Центр суспільних дій «СІВІТАС» Володимир Зиль

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *