Як Костопільські освітяни обмежують конкуренцію на закупівлі «шкільних меблів»

Напередодні нового навчального року заклади освіти Рівненщини активно проводять закупівлі через систему Prozorro. Найчастіше предметами закупівель стають шкільні меблі та комп’ютерна техніка.

Одна із таких закупівель Відділу освіти Костопільської райдержадміністрації привернула нашу увагу своїми вимогами до учасників аукціону. Розглянемо їх детальніше.

По-перше, замовник вимагає інформаційну довідку в довільній формі про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації. При цьому, в документації зазначається, що в штаті учасника має бути не менше 10-ти осіб відповідної кваліфікації.

Не менше уваги привертає і наступна вимога: документальне підтвердження досвіду виконання не менше 10-ти аналогічних договорів.

Кваліфікаційні критерії. Скріншот із тендерної документації

У Законі «Про публічні закупівлі» чітко не вказано, яку кількість аналогічних договорів має надати учасник, або скільки працівників повинно бути у його штаті. Проте, поширеним варіантом підтвердження виконання аналогічних договорів найчастіше виступає кількість в діапазоні від 1 до 3. Вважається, що цього цілком достатньо для підтвердження здатності постачальника виконати умови договору після перемоги під час аукціону.

При цьому, залежно від предмету закупівлі та його вартості , навіть вимога надати 3 договори може мати дискримінаційний характер. Вимога ж надати 10 аналогічних договорів вже серйозно обмежує коло потенційних учасників закупівлі.

Вимога ж до кількості працівників відповідної кваліфікації часто залежить від типу закупівлі. До прикладу, для здійснення будівельних робіт може знадобитись декілька сотень працівників. Але для закупівлі товарів часто не потрібен великий штат співробітників відповідної кваліфікації. Іноді вистачає і 3–4-х працівників.

Предмет закупівлі та цінова пропозиція

Відділ освіти Костопільської райдержадміністрації здійснював закупівлю «шкільних меблів» (принаймні так зазначено у коді цієї закупівлі). Тому одразу ж постає питання доцільності вимоги 10 працівників відповідної кваліфікації.

На подібні закупівлі часто подаються представники дрібного та середнього бізнесу. Зокрема, фізичні особи підприємці, які спеціалізуються на роздрібній торгівлі, проте можуть забезпечити постачання товару і на більші суми.

Для малого бізнесу вимога надати підтвердження про наявність щонайменше 10-ти працівників може виступати саме тим фактором, який завадить взяти участь у відкритих торгах.

Це ж саме стосується і вимоги надати підтвердження виконання не менше 10-ти аналогічних договорів. Далеко не завжди дрібний бізнес має такий великий досвід участі у тендерах через систему ProZorro. І вимога наявності 10-ти договорів у цьому випадку стає непрохідним бар’єром, що знеохочує його участь у державних закупівлях.

Специфікація товару

Ще один сумнівний аспект, який привертає увагу у цій закупівлі – невідповідність переліку товарів, що купуються та коду CPV (відповідно до державного класифікатора Єдиного закупівельного словника). У предметі закупівлі зазначили обладнання для оснащення кабінетів початкових класів. А в коді CPV члени тендерного комітету відобразили закупівлю шкільних меблів (ДК 021:2015: 39160000-1 – шкільні меблі).

Проте, як можна зрозуміти із Додатку 1 до проекту договору, під кодом «шкільні меблі» Відділ освіти Костопільської райдержадміністрації купує наступний перелік товарів: компас шкільний, мікроскоп дитячий, колекція «Мінерали та гірські породи», набір таблиць до основних розділів граматичного матеріалу, набір геометричних тіл та фігур, набір планшетів, комплект дитячих музичних інструментів, ляльковий театр тощо.

Ця невідповідність коду закупівлі реальному переліку товарів, що купуються також потенційно обмежує конкуренцію та доступ потенційних учасників до торгів. Визначення предметом закупівлі «шкільних меблів» може призвести до того, що, наприклад, продавці іграшок просто не зможуть взяти участь у закупівлі.

Адже вони можуть продати іграшки, але не меблі. Або ж взагалі можуть не помітити цієї закупівлі у системі ProZorro оскільки іграшки не належать до числа шкільних меблів (згідно з даними Єдиного закупівельного словника).

Меблі відносяться до розділу 39000000-2 (меблі (у тому числі офісні меблі), меблево-декоративні вироби, побутова техніка (крім освітлюваного обладнання) та засоби для чищення).

Іграшки ж перебувають у розділі 37000000-8 словника (музичні інструменти, спортивні товари, ігри, іграшки, ремісничі, художні матеріали та приладдя). Постає питання: чи дійсно Костопільські освітяни купували шкільні меблі? Адже із вище наведеного переліку товарів закупівлі складається враження, що під «шкільними меблями» замасковані саме іграшки.

Навіщо це робиться? Може бути кілька потенційних пояснень. Або члени тендерного комітету погано розуміються на визначенні предмету закупівлі. Або ж із різних причин вони просто не хочуть, щоб на аукціон прийшло багато «чужих» постачальників. І тут вже простежуються значні корупційні ризики.

Відхилення економічно вигідних пропозицій

У результаті сформульованих у тендерній документації високих вимог та не зовсім коректного визначення предмету закупівлі лише 1 учасник аукціону повністю відповідав усім необхідним вимогам. Переможцем торгів стало ТОВ «БІ-ПРО» із найдорожчою ціновою пропозицією: 250 640,00 грн., що лише на 9 тис. менше від очікуваної вартості.

Відхилення економічно вигідних пропозицій. Скріншот із Prozorro

ВИСНОВКИ

У результаті встановлення непомірно високих критеріїв, які можуть мати дискримінаційні ознаки, костопільські освітяни оголосили переможцем аукціону учасника із найдорожчою ціновою пропозицією.

Надмірні вимоги, визначені в тендерній документації порушують вільну конкуренцію серед учасників. Їх результатом часто є значні переплати на закупівлі товарів, які можуть постачатись за нижчими цінами. Але, що найважливіше, вони суттєво збільшують корупційні ризики закупівель. Адже ми ніколи не можемо бути певними, чи не встановлені ці вимоги під конкретного постачальника.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *