Тендер на озеленення Рівного: новий рік та старі граблі рівненських комунальників

Вже якось так традиційно склалося, що Рівненське управління житлово-комунального господарства (УЖКГ) ніяк не може з першого разу успішно провести тендер на закупівлю послуг з озеленення Рівного.

Впродовж багатьох років зеленими насадженнями в місті опікується Комунальне підприємство-Рівненський міський трест зеленого господарства, отримуючи мільйони гривень з міського бюджету.

Оскільки вартість таких послуг велика, УЖКГ не може віддати ці кошти тресту без проведення тендерів. Проте, комусь іншому окрім тресту ці гроші на тендерах віддавати також не хочуть.

І тут є простий вихід – залучити до вдаваної конкуренції комунальників із сусідніх областей (наприклад, Волинської чи Львівської). Вони прийдуть і успішно програють тендер, а  Рівненський трест отримає фінансування.

Провести такі тендери управлінню вдається не без проблем. Вже протягом 3-х років воно постійно вдається до різноманітних хитрощів.

 

Ця історія почалася ще у 2016 році. Тоді УЖКГ намагалися закупити аналогічні послуги з озеленення Рівного на 2017 рік. Під час першої спроби провести тендер, відмінили його через допущення до оцінки менше 2-х тендерних пропозицій.

У 2018 році все було набагато скандальніше. До вдаваної конкуренції втрутилося підприємство із Черкас, яке дійсно бажало перемогти Рівненський трест під час аукціону. В УЖКГ намагалися не допустити його до участі. У відповідь – отримали задоволену в АМКУ скаргу.

Тендер тоді відмінили, а Рівненський міський трест зеленого господарства зробили одержувачем бюджетних коштів напряму – без відкритих торгів. Таке рішення у 2018 році ухвалив міськвиконком. Про це «Четверта влада» публікувала окреме розслідування «Як рівненський виконком віддав комунальникам 100 мільйонів без тендерів».

Ось до таких хитрощів доводиться вдаватися місцевій владі, шукаючи лазівки у законодавстві, аби лише вберегти комунальне підприємство від конкуренції.

А як у 2019 році?

У 2019 році УЖКГ нібито вперше вдалося успішно провести закупівлю послуг із озеленення Рівного з першого разу. Відкриті торги з публікацією англійською мовою оголосили ще 8-го листопада 2018 року.

Конкуренцію Рівненському тресту склало Львівське комунальне підприємство «Зелений Львів». Це КП вже двічі «допомагало» рівнянам із проведенням тендеру на озеленення міста у 2016 році.

«Зелений Львів» допустили до аукціону. Він відбувся 3-го січня 2019 року. Підприємство заявило трішки вищу ціну ніж Рівненський трест і не конкурувало з ним протягом 3-х раундів аукціону.

Здавалося б, Рівненський трест цьогоріч переміг із першого разу без будь-яких проблем та скандалів, але чи дійсно все так добре із цим тендером?

Львівське комунальне підприємство «Зелений Львів» не конкурувало з Рівненським міським трестом зеленого господарства під час аукціону.

 

Великі вимоги до учасників тендеру

Перше, що кидається в очі при вивченні тендерної документації УЖКГ – це вимоги до потенційних учасників. Складається враження, ніби тендерний комітет прописав їх так, аби після скандалів із втручанням черкащан у 2018 році цього разу ніхто «неугодний» не зміг конкурувати з Рівненським трестом.

Мабуть, найцікавіші вимоги до учасників прописані у Додатку 3 тендерної документації. Серед них такі:

«1. Учасник повинен мати на праві власності та/або на праві користування (оренда) наступне виробниче приміщення:

– матеріально-технічну базу (територію) для зберігання, обслуговування і ремонту техніки, спеціалізованої техніки та обладнання для покосу газонів, обрізки й видалення дерев, поливу зелених насаджень, тощо.

  1. Вищевказане виробниче приміщення Учасника на час виконання послуг повинне розташовуватись у межах міста Рівного з можливістю негайного реагування.
  2. До складу тендерної пропозиції Учасник повинен надати оригінал договору (сканкопія у форматі pdf.) з відповідним підприємством про можливість захоронення на сміттєзвалищі сміття, знесені дерева, видалені гілки, рослинні рештки тощо, що буде вивозитись з території міста Рівного *. Підприємство, яке буде надавати для Учасника послуги із захоронення різного роду сміття, обов’язково повинно мати дозвіл на такий вид діяльності».

 

Отже, якщо в конкуренцію втрутиться «чужак», перед ним одразу постануть проблеми – де знайти на території Рівного (у жодному разі не за межами міста) матеріально-технічну базу не просто для зберігання техніки, а ще й її ремонту? При цьому потрібно вже мати хоча б попередній договір про оренду такої бази.

Львівське комунальне підприємство «Зелений Львів» зазначило, що має намір орендувати таку базу за адресою вул. Курчатова 46 а у ТОВ «Захист-сервіс».

Цікаво, що це ТОВ має контракти від Рівненського УЖКГ на суму понад 5 млн. гривень. Більша половина з них через неконкурентну процедуру звітування про укладений договір – це єдині здобутки фірми на тендерах у ProZorro. З іншими замовниками контрактів вона не має.

Компанія за попереднім договором дивним чином нібито погодилася віддати львівським комунальникам свою матеріально-технічну базу площею 300 квадратних метрів для зберігання, обслуговування і ремонту техніки за досить сміхотворну орендну плату – 3 тисячі гривень на місяць.

Фірма «Захист-Сервіс» нібито була згодна здати в оренду свою матеріально-технічну базу площею 300 квадратних метрів за 3 тисячі гривень на місяць.

Ще одна проблема, яка постала б перед «чужим» учасником тендеру – як укласти попередній договір про співпрацю з підприємством, що обслуговує сміттєзвалище (п. 6 Додатку 3 до тендерної документації).

Вибір тут не такий вже й великий. Львів’янам Комунальне автотранспортне підприємство 1728 без проблем підписало договір про намір надати в користування свій сміттєзвалювальний полігон. Чи дозволили б зробити те ж саме «чужаку»?

Ознаки порушення законодавства у діях тендерного комітету

Не зважаючи на вище описані нюанси цього тендеру, вони не порушують Закон України «Про публічні закупівлі». Проте ознаки порушення ми знайшли в іншому.

Пункт 2 Додатку 3 тендерної документації вимагав щоб учасники серед іншого мали не менше 2-х автомобілів для перевезення працівників. ЛКП «Зелений Львів» у довідці «Інформація про наявність обладнання та матеріально-технічної бази» не зазначило про те, що в них є автомобілі для перевезення працівників.

Отже, його матеріально-технічна база ймовірно не відповідала тендерній документації. Це значить, що цінова пропозиція ЛКП «Зелений Львів» мала б бути відхилена на етапі кваліфікації.

Серед запропонованої матеріально-технічної бази за формою 1 п. 1 Додатку 2 тендерної документації львівські комунальники надали ось такий перелік техніки:

– самоскид;

– вантажний автомобіль;

– автовишка;

– ескаватор;

– трактор;

– бензопила;

– газонокосарки;

– мотокоси;

– бензоножиці;

– кущоріз;

– висоторіз;

– повітродувний пристрій;

– подрібнювач пнів;

– машина для збирання зелених відходів, і виробничі бази.

Цікаво, а що із цього підпадає під критерій – «автомобілі для перевезення працівників (не менше 2-х одиниць)»?

При цьому, у вимогах тендерної документації дуже чітко зазначено: «Відсутність  мінімальної кількості вищевказаного обладнання та техніки вважається таким, що не відповідає кваліфікаційному критерію «Наявність обладнання та матеріально-технічної бази».

Виглядає так, що тендерний комітет мав відхилити пропозицію львів’ян як таку, що не відповідала тендерній документації. Натомість він допустив ЛКП «Зелений Львів» до участі в аукціоні.

При цьому, в УЖКГ можуть помітити і найдрібніші описки в заявках учасників, якщо це «потрібно».

Тому ми відправили звернення до УЖКГ з рекомендацією на підставі ч. 1 ст. 31 Закону України «Про публічні закупівлі» відмінити відкриті торги з публікацією англійською мовою через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель та очікуємо на відповідь.

Ось так от намагання протегувати «своїм» перманентно призводить до низки проблем під час проведення тендерів. І все це заради того, щоб вберегти не надто конкурентоздатне комунальне підприємство зі старенькою технікою від можливої «загрози» з боку бізнесу.

Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).

Петро Долганов, експерт з питань публічних закупівель ГО «Центр суспільних дій «СІВІТАС»

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *