Бензин із запахом корупції: як Рівнеоблводоканал проводив тендери на закупівлю пального  

Ми багато писали про публічні закупівлі, в яких рівненські комунальні підприємства протегували одні одним, або отримували всебічне сприяння від Управління житлово-комунального господарства. Це, звісно, погано для конкуренції, проте, з погляду законності мова  не про корупційні схеми.

Як кваліфікувати ситуацію, коли комунальне підприємство під час багатомільйонних тендерів протегує комерційній компанії? Саме про таке порушення можуть свідчити факти, які ми виявили під час цьогорічних закупівель бензину Рівненським обласним виробничим комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» (РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал»).

Тендерний комітет РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» лише з третьої спроби зміг провести успішні торги, а все тому, що вперто не хотіли віддати перемогу найнижчій ціновій пропозиції ТОВ «Західенергопостач».

Про зловживання під час цих тендерів на закупівлю пального і піде мова у статті.

 

РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» – це комунальне підприємство, яке перебуває у підпорядкуванні Рівненської обласної ради. Воно постачає воду на теренах Рівненської області. Тобто, є стратегічно важливим суб’єктом комунального господарства нашого регіону.

РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» належить до числа суб’єктів, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» такий статус означає, що це комунальне підприємство зобов’язане проводити тендер якщо:

– купує товари і послуги на суму, яка дорівнює або перевищує 1 млн гривень;

– купує роботи на суму, що дорівнює або перевищує 5 млн гривень.

Це значно вищі пороги, ніж для більшості звичайних організаторів тендерів (які зобов’язані проводити торги якщо купують товари та послуги на суму 200 тис гривень і більше та роботи вартістю, що дорівнює або перевищує 1,5 млн грн).

Робота водоканалу на території області потребує значних транспортних витрат. Тому пальне стабільно перебуває на перших місцях у закупівлях Рівнеоблводоканалу. І купують його комунальники переважно в однієї компанії – ТОВ «Нафтотрейд Ресурс».

Вона перебуває на 2-ому місці за вартістю отриманих від водоканалу контрактів. Звісно, ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» брало участь у відкритих торгах і перемагало під час них. Але цьогорічні спроби Рівнеоблводоканалу провести торги завершилися двома скасуваннями тендерів.

Справа в тому, що у ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» з’явився дуже впертий конкурент – ТОВ «Західенергопостач», а віддати йому перемогу у водоканалі чомусь вперто не хотіли.

 

Уникнення тендерів під час закупівлі бензину

Як наслідок цих проблем із проведенням відкритих торгів, у 2018 році Рівнеоблводоканал здійснив 5 закупівель бензину через звіт про укладений договір. Їх загальна вартість склала близько три з половиною мільйони гривень.

Ця сума перевищує визначені Законом ліміти навіть для підприємств, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Через звіт про укладений договір вони можуть купувати впродовж календарного року один товар на суму не більше 1-го мільйона.

Перелік договорів, які Рівнеоблводоканал уклав із ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» у 2018 році через процедуру звітування про укладений договір:

1) Бензин: договір на суму 500 тис. гривень, укладений 6 березня 2018 року.

2) Бензин: договір на суму 500 тис. гривень, укладений 10 травня 2018 року.

3) Бензин: договір на суму 900 тис. гривень, укладений 6 червня 2018 року.

4) Бензин: договір на суму 900 тис. гривень, укладений 10 серпня 2018 року.

5) Бензин: договір на суму 670 240 гривень, укладений 31 серпня 2018 року.

Загальна вартість закупівель склала 3 млн 470 тисяч 240 гривень. Це означає, що Рівнеоблводоканал мав проводити тендер, а не розбивати закупівлю на частини і здійснювати її через процедуру звітування про укладений договір.

 

Чому спроби закупити бензин на торгах виявилися невдалими?

Хоча тендери підприємство намагалося провести ще наприкінці 2017 року – навіть двічі, але безрезультатно. І провина тут лежить не стільки на обставинах, як у політиці тендерного комітету.

Перший тендер на закупівлю бензину Рівнеоблводоканал оголосив ще 6-го грудня 2017 року. Аукціон відбувався 26-го грудня 2017 року. Його виграло ТОВ «Західенергопостач». Але тендерний комітет відхилив його пропозицію як таку, що не відповідає тендерній документації.

Одне з ключових обґрунтувань відхилення цінової пропозиції ТОВ «Західенергопостач» згідно протоколу засідання тендерного комітету було таким:

«Після виїзду комісії, яка складалася з членів тендерного комітету…, на АЗС у м. Рівне по вул. Макарова, 44 А, було встановлено той факт, що на даний час АЗС за вказаною адресою відсутня і там проводяться будівельні роботи…».

Цікаво, чи тендерний комітет завжди так ревно проводить польові дослідження за результатами вивчення тендерної документації учасників і чому його члени поїхали перевіряти саме ту заправку, на якій у ТОВ «Західенергопостач» проводився ремонт?

Компанія має іншу заправку, розташовану значно ближче до бази транспорту Рівнеоблводоканалу. Вона знаходиться за адресою вул. Соборна, 370, а розташування заправки поряд із цією базою було однією з умов тендерної документації.

Проте, члени тендерного комітету вирішили перевірити АЗС в одній із віддалених точок міста Рівного де, за дивним збігом обставин, відбувався поточний ремонт (як стверджують у скарзі до АМКУ представники ТОВ «Західенергопостач»).

ТОВ «Західенергопостач» подало скаргу до АМКУ на неправомірне відхилення його цінової пропозиції, яку Антимонопольний комітет задовольнив.

Після цього рішення АМКУ у Рівнеоблводоканалу був вибір між двома сценаріями подальшого розвитку подій:

1) Не створювати собі та іншим зайвих проблем і визнати переможцем ТОВ «Західенергопостач», але це тільки в тому випадку, якщо в членів тендерного комітету не було якогось особливо зацікавлення в протегуванні ТОВ «Нафтотрейд Ресурс».

2) Відмінити тендер і створити, тим самим, собі велику кількість проблем із подальшим постачанням бензину: проведення ще одних відкритих торгів потребувало часу, а бензин, ймовірно, був потрібен нагально.

Рівнеоблводоканал вирішив піти складнішим шляхом. Тендер скасували. Подальші події навколо наступних тендерів можна охарактеризувати як «ходіння по муках».

 

Другий тендер на закупівлю бензину: війна скарг до АМКУ

Тендерний комітет Рівнеоблводоканалу скасував торги та оголосив новий тендер на закупівлю бензину.

При цьому у Додатку 1 тендерної документації зявилася досить цікава нова вимога до учасників – мати власні АЗС на території всіх областей України та не менше 2-х у кожному з обласних центрів.

У документації попереднього тендеру цієї вимоги не було. Звідки ж у Рівнеоблводоканал з’явилася така несподівана потреба? Невже його транспорт так часто подорожує до Луганської та Донецької областей? Можливо вони допомагають налагоджувати водопостачання у зоні АТО?

Таких фактів ми не змогли встановити.

Справа, мабуть, ось у чому – ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» має АЗС в усіх регіонах країни, тоді як ТОВ «Західенергопостач» – ні.

Другий тендер знову закінчився перемогою під час аукціону ТОВ «Західенергопостач». Цього разу тендерний комітет вирішив визнати компанію переможцем торгів. І це при тому, що її документи не підтверджували наявність АЗС в усіх областях України – як того вимагав тендерний комітет у своїх документальних нововведеннях.

Вони внесли свіжу вимогу до тендерної документації і якось не помітили, що учасник їй не відповідає. Доволі дивне розгортання подій. Проте подальший сценарій все прояснює.

Після цього рішення ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» поскаржилося до АМКУ на рішення визнати ТОВ «Західенергопостач» переможцем торгів.

11 квітня Антимонопольний комітет вдовольнив скаргу на тій підставі, що переможець не зміг підтвердити наявність у нього АЗС на території всіх областей України (переглянути Рішення АМКУ за посиланням).

Після цього 23 квітня Рівнеоблводоканал визнає переможцем торгів ТОВ «Нафтотрейд Ресурс». Ситуація виглядає так, нібито тендерний комітет тут ні до чого не причетний – це ж Рішення АМКУ!

Проте, на цьому історія не закінчується. ТОВ «Західенергопостач» так легко здаватися не стало і також оскаржило це рішення тендерного комітету в АМКУ. Мабуть у тендерному комітеті дещо перестаралися під час прописування додаткових вимог до учасників. Виявилося, що пропозиція і ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» також повністю не відповідає умовам тендерної документації.

АМКУ зобовязала Рівнеоблводоканал скасувати рішення про визнання ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» переможцем на підставі того, що:

– пропозиція ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» не містить інформацію та документи, які підтверджують дію смарт-карток на всій території України;

– ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» не надало підтвердження наявності щонайменше двох діючих АЗС у кожному обласному центрі, зокрема, Херсоні та Чернігові.

Цікаво, а транспорт Рівнеоблводоканалу так часто їздить до Херсона та Чернігова? Якщо так, то навіщо?

Хай там як, унаслідок цього рішення Рівнеоблводоканал знову відмінив торги.

Нових оголошувати не став аж до другої половини липня. Натомість уклав низку вже описаних вище договорів із ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» за процедурою звіту про укладений договір. Їх загальна вартість склала понад 3 млн гривень, що перевищує встановлені Законом ліміти для використання такої процедури закупівлі, що може свідчити про порушення керівництвом КП Закону «Про публічні закупівлі».

 

 

 

Успішний тендер нарешті відбувся у вересні

Третій тендер на закупівлю бензину Рівнеоблводоканал оголосив 18-го липня 2018 року. Аукціон відбувся у вересні. Сталася, ймовірно, довгоочікувана для Рівнеоблводоканалу подія – аукціон, нарешті, виграло ТОВ «Нафтотрейд Ресурс». Наразі комунальне підприємство опублікувало в ProZorro повідомлення про намір укласти із цією компанією договір.

Участь у цьому тендері знову хотіло взяти ТОВ «Західенергопостач». Однак, компанія знайшла у тендерній документації чимало вимог, які не дозволили їй втрутитися у конкуренцію.

Серед них – все та ж вимога мати АЗС із цілодобовим режимом роботи на території всіх областей України. Представники ТОВ «Західенергопостач» задали питання до процедури. Мовляв, навіщо вам потрібні АЗС в усіх областях?

Рівнеоблводоканал відповів формальною відпискою: «відповідно до ч.3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити».

Серед нових цікавих вимог до учасників цього тендеру: надати копії документів на підтвердження наявності контрольних лабораторій, в яких Замовник періодично може здійснювати перевірку якості паливних матеріалів».

Представники ТОВ «Західенергопостач» задали питання до процедури: навіщо знадобилися контрольні лабораторії? Отримали вже стандартну відповідь: «Відповідно до ч.3 ст. 22 Закону, Тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити».

Як наслідок, ТОВ «Західенергопостач» участі у цій третій спробі закупівлі бензину вирішив не брати.

Комунальникам таки вдалося оголосити переможцем торгів ТОВ «Нафтотрейд Ресурс». Виникає питання: чим ця компанія так цінна для Рівнеоблводоканалу?

 

 

Фігуранти тендерів мовчать як риби у водоканалі

У Рівнеоблводоканалі мовчать. Наша спроба поспілкуватися із юрист-консульткою підприємства у сфері публічних закупівель була не успішною. Як тільки вона почула, що журналіст із громадського сектору хоче розпитати її про тендери, одразу ж навідріз відмовилася продовжувати розмову.

Зауважимо, що з таким стикаємося вперше. Представники всіх інших комунальних підприємств Рівного, з якими ми спілкувалися, намагалися дати хоча б якісь пояснення своїм діям.

Спроба поговорити з директором підприємства також нічим не завершилася. У приймальні зазначили, що з ним журналіста не з’єднуватимуть.

Нас попросили викласти питання в офіційному запиті. 11-го вересня автор цієї статті відправив на офіційну пошту Рівнеоблводоканал такий перелік питань:

1) По якій території їздить транспорт Рівнеоблводоканал? Чи буває він протягом року на території Донецької та Луганської областей (якщо так, то як часто і навіщо)? Як часто Ваш транспорт їздить до Херсонської, Івано-Франківської та Чернігівської областей?

Навіщо під час оголошення тендеру на закупівлю бензину знадобилася така вимога: наявність АЗС на території всіх 24-х областей України?

2) Під час недавнього тендеру на закупівлю бензину до тендерної документації була включена вимога: наявність контрольних лабораторій. Навіщо знадобилося включення цієї додаткової вимоги до учасників?

3) Чому пропозиція ТОВ «Західенергопостач» була неправомірно відхилена під час першої спроби закупівлі бензину через відкриті торги у 2018 році? Чому після рішення АМКУ, яким Рівнеоблводоканал зобов’язали скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Західенергопостач», тендерний комітет скасував тендер, а не визнав ТОВ «Західенергопостач» переможцем торгів?

4) Чому Ви не помітили, що ні ТОВ «Західенергопостач» ні ТОВ «Нафтотрейд Ресурс» не відповідають вимогам тендерної документації під час другої спроби закупівлі бензину через відкриті торги у 2018 році?

 

У відповідь ми отримали таке офіційне пояснення:

«Під час формування вимог як Замовника до тендерної документації, яку повинен надати Учасник, було розглянуто можливість відряджень працівників нашого підприємства по всій території України, а саме – 24 області.

…задля уникнення поставки неякісних паливних матеріалів, було прийнято рішення про включення вимоги щодо наявності контрольних лабораторій до складу тендерної документації.

Проаналізувавши подані документи Учасників, а також рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №799-р/пк-пз від 30.01.2018 року, члени тендерного комітету дійшли висновку, що тендерна документація на проведення закупівлі була некоректно прописана, що в свою чергу призвело до неможливості закупівлі товару на умовах Замовника. Враховуючи викладене, члени тендерного комітету вирішили відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про публічні закупівлі» відмінити торги, оскільки на даному етапі закупівлі неможливо було усунути порушення, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель.

Однак особливу увагу просимо звернути на положення ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» де зазначено, що тендерна документація може містити інформацію, яку Замовник вважає за необхідне до неї включити».

Переглянути текст офіційної відповіді повністю можна за посиланням.

Отже, нічого нового чи конкретного із цієї офіційної відповіді Рівнеоблводоканалу ми так і не дізналися.

 

Не захотіли відповідати на запитання журналіста і в ТОВ «Західенергопостач». Працівники компанії виявилися дуже підозрілими. Вони одразу ж почали запитувати хто замовив цю статтю проти них.

Зрештою, попросили надіслати офіційний лист із переліком питань, що ми й зробили. Але відповіді на нього так і не отримали.

 

Рівнеоблводоканалу ймовірно не довелося б переживати це «ходіння по муках», визнай він ще під час першої спроби провести тендер наприкінці 2017 року ТОВ «Західенергопостач» переможцем торгів.

Тендерний комітет вирішив інакше – тендер відмінили, а новий оголосили із додатковими вимогами до учасників. Припускаємо, вони вчинили так, аби унеможливити перемогу конкурента ТОВ «Нафтотрейд Ресурс».

Якось аж надто відчувається присмак корупції.

 

Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).

 

Автор: експерт з питань протидії корупції ГО «Центр суспільних дій «Сівітас», Петро Долганов

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *