Круглий стіл: Забезпечення ефективних медичних витрат

РЕФОРМА МЕДИЦИНИ НА МІСЦЯХ НЕ ПРОСУВАТИМЕТЬСЯ БЕЗ ПРОЗОРОСТІ
Чи ефективною є система бюджетних витрат у медичній сфері Рівненщини та які заходи можуть покращити публічність медзакладів?
19 червня у Рівному представники ГО «Центр суспільних дій «Сівітас» з метою підвищення рівня забезпечення ліками пацієнтів через встановлення комплексного моніторингу над ефективністю витрачання бюджетних коштів провели круглий стіл.
Учасники:
Ігор Добровольський – заступник начальника управління охорони здоров’я Рівненської ОДА;
Володимир Зиль – координатор проекту «Забезпечення ефективних медичних витрат» на Рівненщині, голова Центру «СІВІТАС»;
В’ячеслав Долід – експерт з адвокації Центру «СІВІТАС»;
Ірина Новак – начальник відділу управління охорони здоров’я м.Рівного;
Геннадій Шевченко – секретар постійної комісії з питань охорони здоров’я Рівненської обласної ради;
Ірина Савчук – член постійної комісії з питань охорони здоров’я Рівненської обласної ради;
Ольга Криж – депутат Рівнеради;
Олександр Юзвяк – експерт з моніторингу БО «Мережа 100% життя Рівне» ;
представники мед закладів, ЗМІ, громадські активісти.
Представники управлінь охорони здоров’я, керівники медзакладів, депутати місцевих рад, громадські активісти.
Питання публічності медзакладів області обговорили у розрізі виконання МОЗ України № 509 «Про здійснення заходів з контролю використання лікарських засобів та медичних виробів, закуплених за бюджетні кошти».
Згідно цього нормативно-правового акту, керівників закладів охорони здоров’я, зобов’язано забезпечити розміщення на персональних офіційних web-сайтах інформації, щодо потреби, стану забезпечення, наявних залишків лікарських засобів та медичних виробів, що закуповуються за бюджетні кошти. Наказом Управління охорони здоров’я Рівненської обласної державної адміністрації від 15.11.2016 р. №392 керівників медзакладів зобов’язано публікувати цю інформацію на сайті Є ліки , здійснюючи її щотижневе оновлення. Рівненщина стала другою після Одещини в користуванні цим онлайн-сервісом.
Якщо в закладах охорони здоров’я Рівного така інформація публікувалася на сайті Рівнеради щотижнево ще з початку 2016 року, то в межах всієї області з’явилася змога уніфікувати публічну інформацію тільки переходу на платформу Є Ліки. Разом з тим, як було виявлено Центром «Сівітас» не всі заклади доброчесно ставилися до питань публічності. Серед 5 об’єктів моніторингу (двох міських (Центральна міська лікарня, пологовий будинок), однієї районної (Рівненська центральна районна лікарня) та двох обласних (Рівненська обласна дитяча лікарня, Рівненський обласний клінічний лікувально-діагностичний центр імені Віктора Поліщука) найбільш проблематичною виявилася ситуація у Рівненській центральній лікарні, яка не публікувала залишки ліків майже впродовж кварталу. Шляхом впливу через звернення до управління охорони здоров’я Рівненської ОДА та Офісу уповноваженого Верховної Ради з прав людини, ситуацію вдалося виправити не тільки у цій лікарні а й у інших медзакладах області і інформація щодо залишків ліків оприлюднюється, щотижнево, відповідно до вимог.
Координатор проекту «Забезпечення ефективних медичних витрат» на Рівненщині Володимир Зиль зазначив:
«Ми також звернулися звернулися до голови Рівненської ОДА Олексія Муляренка з пропозицією у межах власних повноважень зобов’язати заклади охорони здоров’я, що знаходяться у віданні управління охорони здоров’я Рівненського ОДА, а також ті, які є об’єктами спільної комунальної власності територіальних громад Рівненської області висвітлювати інформацію щодо переліку медичних виробів і лікарських засобів, які закуплені за бюджетні кошти та підлягають безкоштовній передачі пацієнтам у загальнодоступних місцях (із використанням телетехніки, плакатів, стендів, тощо). Така практика вже впроваджувалася медзакладами, які знаходяться у підпорядкуванні управління охорони здоров’я м.Рівного з січня 2016 року . Вона є логічною, бо більшість пацієнтів лікарень не має змоги користуватися засобами мережі Інтернет. У листі за підписом начальника управління Юрія Осіпчука повідомляється, що лікувально-профілактичні заклади області ознайомлені з пропозицією громадських активістів і зобов’язані до виконання в межах власних повноважень».
Начальник управління охорони здоров’я Рівненської ОДА, Ігор Добровольський: «Більшість керівників закладів охорони здоров’я ставляться з великою відповідальністю до питань публічності та прозорості. Однак, роботу у цьому напрямку варто продовжувати».
Щодо закупівель закладів охорони здоров’я, то експерти «Центру»СІВІТАС» виокремили ряд проблем:
заниження ціни предмету закупівлі з метою уникнення тендерних процедур та конкурентних закупівель;
дроблення предмету закупівлі з метою уникнення порогу вартості, що дозволяє здійснювати закупівлі у неконкурентний спосіб;
Найменш прозорими та конкурентними закупівлі закладів охорони здоров’я були в грудні. Така ситуація притаманна не тільки закладам охорони здоров’я, як організаторам закупівель, а й решті бюджетного сектору, оскільки дуже часто реальні кошти надходять на рахунки сааме наприкінці року. Для того, щоб їх не повертати в бюджет заклади змушені їх освоювати у непрозорий спосіб. На сьогодні новації тендерного законодавства дозволяють здійснювати закупівлі за діючими договорами в межах 10% від їх суми без здійснення тендерних процедур. Це дає надію на те, що вже у грудні 2017 року бюджетні організації використовуватимуть кошти у більш раціональний спосіб.
Ще більш дієвим може стати розпорядження голови ОДА, щодо закупівель закладами охорони здоров’я у конкурентний спосіб від 50000 гривень, а не 200000, як це передбачено Законом України «Про публічні закупівлі». Про це з керівнитвом ОДА домовлялися представники громадського руху «Реанімаційний пакет реформ Рівного».
Зі слів начальника відділу управління охорони здоров’я м.Рівного Ірини Новак, завдяки застосуванню системи Prozorro заклади охорони здоров’я лише за минуле півріччя змогли акумулювати 800000 грн. коштів додатково.
За словами експерта з моніторингу Олександра Юзвяка БО «Мережа 100% життя Рівне» згідно аналізу допорогових тендерних закупівель економія коштів за підсумками 5 місяців 2017 року становить 13,8% від суми закупівель. На думку експерта єдиним виходом є зниження порогу закупівель, що можуть зробити, як окремо кожний заклад, так і уся медична галузь області.
Також представники Центру «Сівітас» підняли проблематику аптек у лікарнях. Не скрізь встановлена належна орендна плата, а це впливає на надходження місцевих бюджетів. Додаткові кошти могли поповнити бюджети медзакладів. Депутати облради Ірина Савчук та Геннадій Шевченко зазначили, що депутатам потрібно контролювати діяльність КП Рівненської обласної ради «Рівнеліки», що і відбудеться найближчим часом.
Представники «Центру» Сівітас» стверджують на необхідності ефективності медичних витрат, оскільки за фокус-груповим дослідженням пацієнтів стаціонару рівненських медзакладів обсяг забезпечення безкоштовними ліками та медпрепаратами коливається в межах 1-5% від потреби. Представники управлінь охорони здоров’я та медзакладів пояснюють всі негаразди галузі хронічним недофінансуванням, яке коливається від 40% до 90% потреби.
На думку ж громадських активістів публічне та раціональне використання коштів дозволить зекономити кошти пацієнтів та покращити забезпечення закладів охорони здоров’я.
Захід відбувся в рамках проекту Центру «Ейдос» «Забезпечення ефективних медичних витрат» за фінансової підтримки програмної ініціативи «Громадське здоров’я» міжнародного фонду «Відродження». #медичнареформа #круглийстіл #медицина #сівітас #civitas#відродження

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *